Czasami następuje konieczność, aby zmienić swojego dotychczasowego operatora. Zazwyczaj chcemy to zrobić w taki sposób, aby numer, który posiadamy nadal pozostał naszym aktualnym numerem. Główna korzyść dla nas z tytułu przeniesienia numeru do innej sieci to bardziej korzystna oferta lub możliwość posiadania telefonu, o którym zawsze marzyliśmy. Procedura przeniesienia numeru nie jest zbyt skomplikowana, jednak wymaga to wykonania kilku czynności.
Proces przeniesienia numeru do innego operatora
Warto wiedzieć w jaki sposób zrobić to dokładnie, gdyż może nam to pomóc w uniknięciu kar, które mogą być zapisane w umowie z naszą obecną siecią. Trzeba tylko trzymać się kilku zasad, a wszystko przebiegnie w sposób bezproblemowy. Samo przeniesienie numeru odbywa się w kilku krokach.
Przeniesienie numeru możemy dokonać w salonie operatora, poprzez jego serwis internetowy lub telefonicznie. Warto, jednak wiedzieć, że każdy z operatorów ma swój własny sposób na przeniesienie numeru i nie wszędzie odbędzie się to w identyczny sposób.
Sam proces przenoszenia numeru zawsze rozpoczyna się od wypełnienia specjalnego wniosku u operatora, do którego mamy zamiar dołączyć. Przykładowo, jeśli aktualnie jesteśmy w sieci Play, a chcemy przenieść numer do Orange to taki wniosek wypełniamy w punkcie Orange.
Poniżej znajdziesz informacje o tym jak przenieść numer do poszczególnych operatorów:
Jak przenieść numer do Orange?
Jak przenieść numer do T-mobile?
Za każdym razem, jednak musimy podpisać taki wniosek własnoręcznie. Jeżeli odbywa się to drogą telefoniczną taki podpis możemy złożyć osobiście w obecności kuriera.
Jak długo trzeba czekać na przeniesienie numeru?
Teraz musimy poczekać na decyzję, a zgodnie z polskim prawem i ustawą z dnia 16 lipca 2004 roku – “Prawo telekomunikacyjne” – Dz. U. z 2014 r., poz. 243 i „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych” – Dz. U. Nr 249, poz. 1670) dany operator ma na rozpatrzenie naszego wniosku 6 godzin w przypadku, gdy taki wniosek złożymy osobiście u danego operatora lub 3 dni robocze w przypadku załatwiania wszystkiego drogą elektroniczną lub telefoniczną.
Po podpisaniu wniosku i umowy możemy korzystać z oferty nowo wybranego operatora, gdyż od tego momentu stajemy się jego nowym klientem. Samo przeniesienie nastąpi w momencie, gdy nasze wcześniejsze zobowiązanie dobiegnie końca.
Przeniesienie numeru – niezbędne dokumenty
Warto wiedzieć, że przy przenoszeniu numeru wymagane są od nas odpowiednie dokumenty. W przypadku wizyty w salonie przede wszystkim jest to dowód osobisty. Sytuacja wygląda nieco inaczej wtedy, gdy nie mamy możliwości udać się osobiście do salonu lub spotkać z kurierem.
Co w takiej sytuacji? Niezbędne jest wtedy napisanie specjalnego oświadczenia woli, dzięki któremu wskazana przez nas osoba będzie mogła korzystać z czynności prawnych w naszym imieniu. Jego treść powinna zawierać cel przeniesienia takich praw, numer dowodu osobistego, imię i nazwisko oraz pesel. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku osoby, która ma za nas załatwić daną sprawę – podajemy te same dane. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy akceptują coś takiego, a wymagają stawienia się osobiście w salonie, dlatego warto sprawdzić taką informację jeszcze przed rozpoczęciem całej procedury.
Wypowiedzenie umowy u obecnego operatora
Proces przeniesienia numeru warto jest zacząć kilka dni przed końcem obecnej umowy, gdyż wszystko trwa w zależności od operatora do kilku dni roboczych. Pomoże nam to uniknąć sytuacji, w której przez pewien czas będziemy bez abonamentu. Chyba, że wybierzemy konkretną datę przeniesienia naszego numeru.
Niezwykle istotne jest to, aby w przypadku umowy na czas nieokreślony pamiętać o jednomiesięcznym okresie wypowiedzenia u operatora. Ponadto możemy także wybrać konkretną, a zarazem najbardziej dogodną dla nas datę przeniesienia numeru do nowej sieci. Teraz pewnie niektórzy zadają sobie pytanie: „kiedy najlepiej jest przenieść numer?”.
Wydaje się, że najlepszy moment to ten, w którym nasza umowa z obecnym dostawcą usług dobiega końca. W przeciwnym wypadku istnieje możliwość, że stara umowa pokryje się z nową co jednocześnie będzie oznaczać, iż jesteśmy zobowiązani płacić dwa abonamenty naraz.
Kara umowna za wcześniejsze wypowiedzenie umowy u operatora
Możemy chcieć koniecznie przenieść nasz numer przed zakończeniem obecnej umowy. Oczywiście istnieje taka możliwość, ale musimy być świadomi tego, że czeka nas zapłata kary umownej za wcześniejsze rozwiązanie umowy u operatora. Każda z umów zawiera klauzulę z kwotą, która naliczana jest w momencie podjęcia takiego kroku. Czasami, jednak taka decyzja będzie dla nas bardziej korzystna, więc warto wszystko dokładnie policzyć. Karę umowną najczęściej będziemy musieli zapłacić wtedy, gdy chcemy rozwiązać umowę dwa miesiące przed jej planowanym zakończeniem.
Lepsza oferta operatorów
Najczęstsza przyczyna przenoszenia numerów przez klientów to znacznie lepsza oferta danego operatora. Ciągle wprowadzają nowe propozycje i abonamenty, które przyciągają nowych klientów. Szacuje się, że każdego dnia numery przenosi nawet kilka tysięcy osób. Istnieje też możliwość przeniesienia numeru na kartę. Musimy, jednak pamiętać, aby po takiej czynności zawsze zarejestrować kartę SIM u obecnego operatora.
Jeśli posiadamy abonament taka rejestracja przebiega w sposób automatyczny. Inaczej to wygląda w przypadku, gdy posiadamy ofertę na kartę. A mianowicie, jeśli nasza karta posiadała kiedyś już abonament również jest zarejestrowana i nie ma potrzeby, aby robić to po raz drugi. Jednak w przypadku zakupu nowej karty musimy zarejestrować ją od nowa na nasze dane. Takiej czynności dokonujemy osobiście u danego operatora lub korespondencyjnie – musi zostać zweryfikowana nasza tożsamość. Jak widać przeniesienie numeru nie jest wcale, aż tak skomplikowaną czynnością, jednak należy pamiętać o kilku kluczowych krokach.